
Met Office 'Manipulated Climate Change Figures' Say Russian Think Tank 

 

By Will Stewart 

 

17th December 2009 

 

Climate change: Are the all the figures to be believed? 

 

An explosive new claim that the Meteorological Office in Britain 'manipulated' climate 

change figures has come from a leading Russian think-tank founded by a former adviser 

to Vladimir Putin. 

 

As the Copenhagen summit comes to a climax on Friday, it was alleged that Siberian 

weather statistics were selected in a way that masks evidence not showing global 

warming. 

 

The think tank strongly disputes the use of data from the Met Office's Hadley Centre for 

Climate Change which were released in a bid to diffuse the recent row over hacked 

emails from the Climate Research Unit in East Anglia. 

 

The emails were seized upon by global warming sceptics as evidence that academics 

were massaging the figures. 

 

The Moscow-based Institute of Economic Analysis (IEA) claimed the Hadley Centre used 

statistics from weather stations in Russian and Siberia that fitted its theory of global 

warming, while often ignoring those that did not. 

 

The report was seized on by media with close ties to the Kremlin, which is opposed to 

rigid new curbs on carbon emissions demanded by many Western countries at the 

Danish summit.  Russian meteorological station data did not substantiate the global-

warming theory,' stated semi-official RIA Novosti news agency. 

 

It went further in saying the Hadley Centre 'probably tampered with Russian-climate 

data' by using statistics from only a quarter of available weather stations in its report. 

 

'Over 40 per cent of Russian territory was not included in global-temperature 

calculations for reasons other than the lack of meteorological stations and 

observations,' claimed Kommersant newspaper, owned by pro-Kremlin oligarch Allisher 

Usmanov. 

 

It was alleged the Hadley data known as HadCRUT used incomplete findings from 

Russian met stations 'far more often than those providing complete observations'. 



'When choosing between stations with breaks in measurements and those with regular 

measurements in same region, HadCRUT would include the station with gaps in 

information but with a more obvious picture of warming,' said Kommersant.    

 

And data was also skewed to include stations in large populated areas more frequently 

than the correct data of remote stations, it was alleged. 

 

One account of the 21 page report said: 'The scale of global warming was exaggerated 

due to temperature distortions for Russia accounting for 12.5 per cent of the world's 

land mass.' 

  

The institute - founded by Andrey Illarionov, a former pro-Western economic aide to 

Putin who quit the Kremlin criticising his authoritarian policies - alleges that the Hadley 

report over estimated warming in Russia by up to 0.64C between the 1870s and 1990s, 

based on fuller statistics. 

 

Illarionov, who edited the report and is also a senior fellow at the Cato Institute in 

Washington, has a track record of strong opposition to the climate change lobby. 

 

The report's language is less lurid than some accounts of it, but it stated: 'It is not easy 

to find a rational explanation to such a selective approach. Although one can build up a 

theory. 

 

'Analysing the temperature trends received from met stations it is hard to get rid of the 

impression that they do not show any noticeable trend to warming in second half of the 

20th and beginning of 21st centuries.' 

 

It stressed: 'It is easy to see that the met stations are situated not evenly, their 

concentration is substantially and predictably higher in western and southern regions of 

the country, and notably lower in northern and eastern.' 

 

It raises the fear that similar methods may have been used in other countries. 

 

In releasing its report last week, the Met Office said it used a network of individual 

stations designated by the World Meteorological Organisation.  

 

'The subset of stations is evenly distributed across the globe and provides a fair 

representation of changes in mean temperature on a global scale over land.' 

 

The hacked emails from climate change experts at the University of East Anglia were 

released to the world via a Russian internet server. 

 


